hemma hos farmor och farfar

när man kom in i hallen sprang alltid katten in i vardagsrummet och gömde sig under soffan. han var rädd för oss. ibland kröp han fram efter en stund och hälsade på oss och han var väldigt stor, han var den största katt jag någonsin sett. 
vi brukade springa in i sovrummet och öppna garderoberna som låg längst bort mot fönstret för där inne stod de där stora gamla dockorna som vi alltid lekte med. jag har glömt bort hur de såg ut men jag har för mig att de hade konstiga luckor på ryggen, den ena var ljushårig och den andra hade mörka lockar. 
vi bråkade alltid om vem som skulle sitta på den höga silvriga pallen med röda trappsteg som stod bredvid kylskåpet i köket. farmor hade glasspinnar i frysen som hon brukade ge oss, vanilj med chokladöverdrag. alltid samma smak. alltid samma lukt.
varje söndag åkte vi dit och åt mat. farfar lagade sin speciella stek med potatis, sås, morötter och ärtor. samma mat varenda gång.
i vardagsrummet stod en stor hylla. i den hyllan stod ett fotografi på farmor som var taget när hon var mellan tre och fem år. hon hade en stor vit rosett i håret och mamma eller pappa eller farmor eller någon annan sa alltid att ida ser precis ut som farmor gjorde när hon var liten. det gjorde jag också.
min farfar hade alltid en rödrutig skjorta på sig. han var lång och smal och hade svart hår och mustach, han sa inte så mycket. det är så jag minns honom. farmor hade kort grått hår och var ganska kortväxt. varje gång vi skulle åka hem tittade farmor på oss i hallspegeln och sa att vi snart skulle växa om henne. hon hade nämligen börjat växa neråt som korumpan berättade hon. min farmor använde sig alltid av talesätt, men just det talesättet förstod jag mig aldrig på.

visst tröttnade jag på glasspinnarna. jag började till och med ogilla dem när jag blev äldre. visst slutade vi leka med de gamla slitna leksakerna och visst hårade katten bara ner våra kläder.
men nu skulle jag verkligen vilja ha den där glassen som farmor alltid gav oss när vi kom och hälsade på. jag skulle vilja titta på de där fina dockorna från åttiotalet och jag skulle vilja klappa på den där håriga katten. men farmor och farfar är döda, liksom katten, och nu bor någon annan i deras lägenhet. jag vet vem som bor där men jag vill inte veta vad som finns där inne. jag är säker på att ingenting är sig likt, men för mig kommer det alltid att se ut som det gjorde när jag var liten, innanför dörren på våning två.


Kommentarer
Postat av: sofie

väldigt fint, i d a!

2008-08-21 @ 18:35:32
Postat av: sanna

apu?! nu fattar jag inte!!!!! VADDÅÅ!!!!????!?!?! men det låter skitbra hahe peppen :D:D:D

2008-08-21 @ 18:53:56
URL: http://bratislava.blogg.se/
Postat av: lea

har jag nämnt att jag älskar hur du skriver?

2008-08-21 @ 22:11:42
URL: http://kidsister.blogg.se/
Postat av: lisa

oj, det där var väldigt fint

2008-08-21 @ 22:43:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0